Gwarancja a niezgodność z umową to dwa różne pojęcia. W Polsce obie te kwestie są regulowane prawnie. Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem sprzedawcy. Sprzedawca może, ale nie musi jej udzielić. Jeśli jednak ją udzieli, musi przestrzegać warunków gwarancji. Gwarancja opisuje, jakie prawa przysługują kupującemu. Może to być prawo do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy.
Niezgodność z umową to inna kwestia. Pojawia się, gdy zakupiony produkt nie spełnia oczekiwań. Może być wadliwy lub niezgodny z opisem. Kupujący ma wtedy prawa wynikające z kodeksu cywilnego. Może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Kluczowa różnica polega na tym, skąd te prawa wynikają. Gwarancja to zobowiązanie dodatkowe. Niewymagane prawnie, ale dobrowolnie oferowane. Natomiast prawa z tytułu niezgodności z umową są gwarantowane przez prawo. Każdy konsument może z nich korzystać. Warto znać swoje prawa. Dzięki temu można skutecznie dochodzić swoich roszczeń.
W praktyce warto pamiętać o obu tych kwestiach. Gdy coś się z produktem dzieje, można skorzystać zarówno z gwarancji, jak i praw z tytułu niezgodności z umową. Ważne jest jednak, by znać różnice między nimi. Dzięki temu proces reklamacji przebiegnie sprawnie. Warto też czytać umowy i gwarancje dokładnie. Zawarte w nich informacje pomogą w zrozumieniu, jakie prawa przysługują kupującemu.
Przy zakupie wielu towarów trwałego użytku bardzo często wraz z towarem konsument otrzymuje dodatkowo dokument gwarancyjny.
Ustawa o sprzedaży konsumenckiej wyłącza w odniesieniu do sprzedaży konsumenckiej gwarancję kodeksową wprowadzając w jej miejsce gwarancję komercjalną. Sprawdź czym jest gwarancja a niezgodność z umową.
Gwarancja komercjalna obejmuje zapewnienia gwaranta jakości towaru konsumpcyjnego zawarte w dokumencie gwarancyjnym lub w reklamie. Jej udzielenie następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta w tymże dokumencie lub reklamie. Gwarant, czyli ten kto wystawił gwarancję, sam decyduje, czy udzieli gwarancji na swój towar, określ jej treść i zakres, np. liczbę napraw, warunki wymiany sprzętu na nowy lub zwrotu równowartości zapłaconej ceny, adresy serwisów.
Gwarantem najczęściej jest producent. Jednak sprzedawca, importer i hurtownik też mogą nim być. W karcie gwarancyjnej znajdują się ważne informacje. Powinna ona podawać nazwę i adres gwaranta. Adres sklepu, w którym dokonano zakupu, jest równie istotny. Na karcie wskazuje się również co dokładnie zakupiliśmy. Znajdziemy tam też datę, kiedy dokonaliśmy zakupu. Czas trwania gwarancji jest wyraźnie zaznaczony. Adresy serwisów, gdzie można naprawić produkt, są tam również podane.
Posiadanie karty gwarancyjnej to wybór. Nie musimy z niej korzystać, jeśli chcemy reklamować towar. Czasem gwarant proponuje pewne warunki. Na przykład, wymienia towar dopiero po wielu naprawach. Jeśli te warunki są dla klienta niekorzystne, może on wybrać inną opcję. Może zgłosić niezgodność towaru z umową. Często nie wiemy, która opcja jest lepsza. Czy skorzystanie z gwarancji, czy zgłoszenie niezgodności. Każdy przypadek jest wyjątkowy. Wymaga zastanowienia się i indywidualnego podejścia.
Dowiedz się więcej o software do nadzorowania reklamacji
Gwarancja komercjalna to obietnica od producenta lub sprzedawcy. Rozszerza ona prawa konsumenta. Dzięki niej konsument może liczyć na naprawę, wymianę lub zwrot towaru. Jest to możliwe, gdy zauważymy wady fabryczne. Albo gdy pojawiają się inne problemy objęte gwarancją. Dokładne zasady gwarancji opisane są w dokumencie. Ten dokument dostajemy wraz z zakupionym towarem.
Konsument dzięki gwarancji czuje się pewniej. Wie, że jeśli coś pójdzie nie tak, dostanie pomoc. Może to być naprawa, wymiana albo zwrot towaru. Takie obietnice wpływają na naszą decyzję o zakupie. Budują też zaufanie do producenta czy sprzedawcy.
Gwarancja komercjalna to jednak nie wszystko. Obok niej istnieje coś takiego jak rękojmia. Rękojmia to prawa konsumenta wynikające z przepisów prawa. Chronią one konsumenta w przypadku wad produktu. Konsument może wybierać między gwarancją a rękojmią. Może korzystać z obu tych opcji w zależności od sytuacji.
Przed zakupem warto więc dobrze się przyjrzeć gwarancji. Dzięki temu wiemy, na co możemy liczyć. I jakie mamy prawa, gdy coś pójdzie nie tak z naszym zakupem.
Reklamacje system RMA
System RMA (Return Merchandise Authorization) to oprogramowanie lub platforma służące do zarządzania procesem reklamacji produktów i usług. System RMA umożliwia klientom zgłaszanie reklamacji za pomocą formularza lub bezpośredniego kontaktu z firmą. Po zgłoszeniu reklamacji system rejestruje ją i przypisuje do odpowiedniego pracownika lub działu. Następnie system analizuje reklamację i ocenia jej zasadność, a także umożliwia automatyczne przetwarzanie roszczeń gwarancyjnych, takich jak wymiana produktu lub zwrot pieniędzy. System RMA umożliwia również generowanie raportów dotyczących reklamacji oraz integrację z innymi systemami, takimi jak CRM (zarządzanie relacjami z klientami) czy systemy zarządzania produkcją i magazynem.
Ponadto system RMA może być dostępny zarówno w wersji stacjonarnej, jak i online, umożliwiając dostęp do niego z dowolnego miejsca za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dzięki systemowi RMA firmy mogą skutecznie zarządzać procesem reklamacji, zapewniając klientom satysfakcję z zakupu i utrzymując dobre relacje z nimi.
Program do składania reklamacji e-mail
Pośród wielu aktywności współczesnego przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją lub handlem, do kluczowych elementów funkcjonowania na pewno należy proces zarządzania reklamacjami i serwisem gwarancyjnym. Temat związany z reklamacjami dotyczy każdej branży, każdego przedsiębiorstwa. Wynika to z wielu czynników, między innymi przepisów prawnych, wymagań klientów czy dbałości organizacji o opinię rynkową. Konsumenci coraz śmielej zgłaszają reklamacje, posiadają coraz większą wiedzę, jakie prawa im w tym zakresie przysługują oraz, co mogą uzyskać.
Rejestrowanie reklamacji w systemie RMA na podstawie zgłoszeń przesyłanych e-mailowo jest obecnie jednym z najbardziej popularnych sposobów obsługi reklamacji. System RMA (Return Merchandise Authorization) pozwala na szybkie i sprawne przetwarzanie reklamacji, a dzięki wykorzystaniu e-maili można szybko przekazywać klientom informacje o stanie rejestrowania.
Usterki i wady produktów
Aby zgłosić usterki lub wady produktów, należy przede wszystkim skontaktować się z działem reklamacji lub działem obsługi klienta danej firmy. Można to zrobić za pośrednictwem telefonu, e-maila lub formularza dostępnego na stronie internetowej. W zgłoszeniu należy podać swoje dane kontaktowe oraz szczegóły dotyczące usterki lub wady produktu, takie jak data zakupu, numer seryjny produktu i opis problemu. Często wymagane jest także przesłanie zdjęć lub wideo problemu.
Następnie, firma przeprowadzi wstępną analizę zgłoszenia i w razie potrzeby poprosi o dostarczenie produktu do serwisu lub odesłanie produktu na adres firmy. Po otrzymaniu produktu, specjaliści przeprowadzą jego analizę i potwierdzą lub zaprzeczą reklamacji. Jeśli reklamacja zostanie potwierdzona, firma zaproponuje klientowi wymianę produktu na nowy, naprawę lub zwrot pieniędzy.
Ważne jest, aby przed zgłoszeniem reklamacji zapoznać się z warunkami gwarancji lub polityką reklamacyjną danej firmy. Często są one dostępne na stronie internetowej lub w dokumentacji produktu.