Zgłoszenia reklamacyjne

Proces obsługi reklamacji powinien uwzględniać wszystkie odpowiednie działy w Twojej organizacji. Zaangażuj więc osoby najbardziej kompetentne na każdym etapie obsługi reklamacji. Dzięki temu, że dostępna jest obsługa reklamacji online w efekcie może to stać się okazją do zbudowania trwałej więzi z klientami. Skonfigurowanie zasad biznesowych w taki sposób, że klient będzie zawsze powiadamiany o istotnych zmianach w kolejnych krokach postępowania reklamacyjnego.

Zgłoszenia reklamacyjne

W celu wprowadzenia do ewidencji reklamacji należy zarejestrować zgłoszenie reklamacyjne poprzez specjalny internetowy formularz zgłoszenia reklamacyjnego lub wskazany pracownik rejestruje dane z otrzymanego zgłoszenia w formularzu, tworząc nowe zgłoszenie reklamacyjne.

Internetowy system do reklamacji

Wprowadzenie dokumentów reklamacyjnych do bazy RMA za pomocą systemu do reklamacji formalizuje i usprawnia obieg dokumentów, przez co zarządzanie reklamacjami staje się łatwiejsze. Wdrożenie systemu informatycznego opartego o program do reklamacji wspomaga jeden z kluczowych elementów budowania zaufania klientów do firmy, jakim jest system obsługi reklamacji i serwisu, a w efekcie pozwala zarządzać reklamacjami.

Internetowy system do reklamacji to oprogramowanie, które umożliwia składanie i rozpatrywanie reklamacji przez Internet. System taki może być dostępny na stronie internetowej firmy lub w formie aplikacji internetowej, którą klienci mogą pobrać na swoje urządzenia mobilne.

Poznaj proces obsługi reklamacji

Według polskiego prawa konsument jest to klient, który będąc osobą fizyczną, nabywa towar lub usługę. Jednocześnie nie jest ona związaną z jego działalnością gospodarczą lub zawodową. Rozwój świadomości nabywców powoduje, że My jako organizacja obsługujące zgłoszenia reklamacyjne musimy być doskonale przygotowani. Najczęściej polega to na opracowaniu odpowiednich procedur i wdrożeniu odpowiedniego oprogramowania. W prostych rozwiązaniach wystarczy standardowa platforma reklamacyjna RMA. W firmach o wysokich wymaganiach i oczekiwaniach konieczne jest wdrożenie systemu RMA. Ponadto proces obsługi reklamacji powinien mieć odwzorowanie w systemach ERP.

Program reklamacje online

Organizacja procesu reklamacyjnego w sieci sklepów i wykorzystanie programu online może przebiegać następująco:

  • Klient zgłasza reklamację za pośrednictwem formularza na stronie internetowej lub poprzez wysłanie wiadomości e-mail do odpowiedniego działu.
  • Zgłoszenie reklamacji jest przypisywane do unikalnego numeru, zwanego “ticketem”, który służy do śledzenia postępów w rozpatrywaniu reklamacji.
  • Zgłoszenie reklamacji jest przekazywane do odpowiedniego działu lub pracownika, który będzie odpowiedzialny za jej rozpatrzenie.
  • Pracownik lub dział rozpatruje reklamację i podejmuje decyzję dotyczącą jej rozwiązania.
  • Klient jest informowany o wynikach rozpatrzenia reklamacji za pośrednictwem poczty elektronicznej lub powiadomień w aplikacji mobilnej.
  • Jeśli reklamacja zostanie uwzględniona, klient otrzymuje informacje o sposobie jej rozwiązania, takim jak zwrot pieniędzy lub wymiana produktu.
  • Cały proces reklamacyjny jest rejestrowany w systemie i dostępny dla pracowników w celu śledzenia postępów i generowania raportów.
  • Dzięki wykorzystaniu programu online do obsługi reklamacji, firma może znacząco usprawnić proces reklamacji i poprawić satysfakcję klientów.
System do obsługi reklamacji

RMA

Terminem RMA określa się często nowoczesny system zgłoszeń serwisowych za pośrednictwem strony Internetowej. Jednak procedura RMA, czyli skrót z języka Return to Manufacturer Assignment formalizuje proces przyjmowania zgłoszeń reklamacyjnych i wysyłania produktów do serwisu. Kolejne etapy procedury RMA obejmują: zgłoszenie reklamacyjne, zwykle za pomocą formularze RMA na stronie Internetowej sprzedawcy/gwaranta; akceptację zgłoszenia i nadanie numeru RMA. Kolejnym krokiem jest wysłanie przesyłki z reklamowanym towarem. Przesyłkę oznacza się unikalnym numerem RMA. Może być to naklejka z kodem kreskowym (kodem QR) generowania przez system reklamacyjny. Kolejne kroki rozpatrywania reklamacji prowadzone są według numeru RMA.

Obsługa reklamacji online

System reklamacyjnych online będzie wysyłać automatyczne powiadomienia pocztą elektroniczną (e-mail) lub wysyłać wiadomości SMS. Ponadto obsługa reklamacji online oznacza, że klient ma dostęp do podglądu statusu zgłoszenia przez Internet. Eliminujesz w ten sposób dodatkowe kłopotliwe telefony do firmy i zmniejszasz nakłady na utrzymanie info linii.

Nowoczesne oprogramowanie RMA

Twoja firma ma problem z oprogramowaniem RMA? Czy aktualne oprogramowanie RMA posiada zgłoszenia oraz przyjmowanie zgłoszeń o interwencjach; dodawanie zgłoszeń przez klientów na stronie www; obsługa stanów zgłoszeń; planowanie wizyt serwisowych i prowadzenie kalendarzy; ustalanie priorytetów, praca w oparciu o SLA. Oprogramowanie RMA od SoftwareStudio to w pełni niezależny, rozbudowany system zarządzania serwisem urządzeń zapewniający niezbędną funkcjonalność do obsługi serwisu urządzeń.

Rejestracja zgłoszenia reklamacyjnego przez Internet.

Wzbogacone o opis procesu obsługi reklamacji skierowane zostaje ono do osoby odbierającej reklamacje.

  • Opracowanie problemów – osoba odbierająca zgłoszenie odpowiedzialna jest za merytoryczne opracowanie listy problemów (punkty ponumerowane), zdefiniowanie przyczyn (słownik przyczyn), stworzenia wstępnej listy zadań do wykonania (w nawiązaniu do listy problemów) oraz innych szczegółów (np. załączniki) dotyczących zgłoszenia. Następnie tak uzupełnione zgłoszenie trafia do zatwierdzenia/weryfikacji przez kierownika.
  • Zadania i terminy – Kierownik odpowiada za końcowe zdefiniowanie zadań (akceptuje poprzednio stworzoną listę, koryguje ją albo tworzy nową) oraz przyporządkowanie terminów i osób odpowiedzialnych za ich wykonanie. Po zatwierdzeniu zadania rozsyłane są do wskazanych osób (wraz z komunikatami oraz e-mailem). Kierownik może wysłać informację do osób realizujących zadania z prośba o pilną aktualizację statusów i poziomu zaawansowania prac. W dowolnym momencie ma możliwość wyświetlenia posumowania lub raportu stanu realizacji danego zgłoszenia z różnym stopniem szczegółowości ;
  • Wykonanie zadań Osoby realizujące, do których trafiły poszczególne zadania, w trakcie ich wykonania raportują jak bardzo prace są zaawansowane. Dodatkowo wykonawca ma możliwość zgłaszania uwag do zadania i negocjowania terminu z osobą, która je zleciła. Ta posiada możliwość edycji danych zadania (terminu i osoby odpowiedzialnej). Obowiązkiem osoby przydzielonej do realizacji zadania jest zgłoszenie jego zakończenia.
  • Raportowanie – System na podstawie zgromadzonych danych pozwala na wygenerowanie raportów zbiorczych.
  • Przy każdej reklamacji podajemy ściśle określone dane, np. przyczynę jej zgłoszenia. Tworzenie raportów na podstawie tych danych pozwala nam na określenie, które usterki występowały najczęściej oraz wskazanie, na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Podając np. typ usterki możemy natychmiast przywołać wszystkie reklamacje, w których wystąpiła, sprawdzić powód jej powstania i sposoby jej usunięcia

Moduł RMA

Zapewnij zadowolenie klientów dzięki wysokiemu standardowi obsługi posprzedażnej. Możesz to osiągnąć, dzięki modułowi RMA. Aplikacja od SoftwareStudio działa na webowej platformie. Ponieważ moduł RMA oznacza prawidłową obsługę procesów reklamacyjnych, dlatego nie tylko spowoduje to zadowolenie, ale także jego utrzymanie. Sprawna obsługa procesu reklamacji to ważne zadanie działu handlowego. Pojawianie się zgłoszeń reklamacyjnych jest nieuniknione, dlatego ważne jest aby ich nie marginalizować i skutecznie nimi zarządzać.

RMA software do nadzorowania reklamacji

Gdy masz problem z organizacją procesu reklamacyjnego lub szybkim przyjmowaniem zgłoszeń i przekazywaniem ich do realizacji to oznacza że potrzebujesz nowoczesnego rozwiązania. Monitorowanie przebiegu procesu reklamacyjnego zapewni Ci software do nadzorowania reklamacji.

Program RMA zajmie się informowaniem klientów o postępach w procesie reklamacyjnym. Wdrożenie aplikacji pozwala na monitorowanie częstotliwości występowania zgłoszeń dotyczących poszczególnych produktów i klientów.

Reklamacja źródłem informacji o produkcie

Reklamacja coraz częściej traktowana jest jako ważne źródło informacji o produkcie. Dla firmy klient zgłaszający reklamacje jest czymś więcej niż zwykłym konsumentem. Można go traktować jak testera nowych wersji produktów. A sama reklamacja to raport z uwagami co do jego jakości. Za pomocą reklamacji i prezentacji problemów zaistniałych podczas użytkowania wyrobu konsument wskazuje potencjalny kierunek doskonalenia wyrobu. Ponieważ do samej reklamacji dołączane mogą być zdjęcia problemu, oznacza to szybką oceną wady. Może być ona wykonana przez specjalistę zdalnie, bez konieczności przesyłania reklamowanego wyrobu. Biorąc pod uwagę koszty transportu i magazynowania takie rozpatrywanie reklamacji oznacza niższe koszty dla przedsiębiorstwa.

RMA demo

Oferta oprogramowania reklamacyjnego to nie tylko opis na stronie.
Prezentacja multimedialna nie wystarcza?
W takim razie przekonaj się samodzielnie.
Czy nasze demo programu do reklamacji RMA odpowiada Twoim potrzebom?